Domowy chleb na drożdżach

23:10:00

domowy chleb

Od dłuższego czas miałam ochotę upiec coś pysznego a, że za moją mamą chodził ostatnio chleb to wybór był oczywisty. I tym oto sposobem w  niedzielę po raz pierwszy upiekłam chleb.

Po zrobieniu wstępnego researchu okazało się, że chleby są dosyć wymagające i czasochłonne- w większości przepisów należy odczekać kilkanaście godzin zanim zaczniemy piec nasze bochenki. A że nie należę do osób cierpliwych to niekoniecznie miałam na to ochotę. Z pomocą przyszedł nieprzetestowany jeszcze przepis, który moja mama otrzymała od koleżanki z pracy. Tylko 10 min wyrastania ciasta i godzina pieczenia. Cudownie! A poza tym otrzymujemy chlebek z dużą ilością pełnoziarnistej mąki i innych zdrowych dodatków.

Miałam wielką nadzieję, że wyjdzie mi coś smacznego jednak nie spodziewałam się takiego sukcesu. Chleb znikał tak szybko, że następnego dnia piekłam kolejne trzy chleby.


 Prosty chleb na drożdżach 


Składniki [na 3 keksówki]


1 kg mąki typ 450
½ kg mąki graham typ 1850
10 dkg drożdży
10 dkg słonecznika łuskanego
2 dobre garście otrębów pszennych
4 łyżki siemienia lnianego
2 łyżki cukru
2 łyżki soli
½ szklanki wrzątku
½ szklanki letniej wody
1 litr wody w temperaturze pokojowej

Przygotowanie


1. Siemię lniane zalać wrzątkiem.
2. Drożdże rozpuścić w letniej wodzie.
3. Do litra wody dodać sól i cukier.
4. Mąkę przesiać, dodać słonecznik i otręby. Bardzo dokładnie wymieszać.
5. Do mąki wlać wszystkie płynne składniki i dobrze wymieszać.
6. 3 foremki keksówki (35-35-30 cm) wysmarować masłem.
7. Ciasto przelać do keksówek.
8. Foremki z ciastem włożyć do zimnego piekarnika i odczekać 10 min. Po tym czasie włączyć piekarnik na 180 st na dolną i górną grzałkę z termoobiegiem.
9. Piec około 55 min (piekłam około 105 min od włączenia piekarnika).
10. Po upieczeniu od razu wyciągnąć z foremki do ostudzenia.

Chleb można dodatkowo posypać dodatkami np. płatkami owsianymi, kminkiem lub czarnuszką. Można też eksperymentować z dodatkami i zamiast samego słonecznika dodać np. sezam.

Nie udało mi się uchwycić w pełnej okazałości mojego wypieku jednak wygląda praktycznie tak samo jak chlebek ze zdjęcia.

Jakie są wasze doświadczenia w pieczeniu domowego pieczywa?

Zdjecie: foodshot.co

You Might Also Like

0 komentarze