Dietetyczne ciasto marchewkowe

21:22:00

Jak już wiecie jestem ostatnio na diecie. Całkiem nieźle mi idzie jednak brakuje mi trochę strasznie słodyczy. Nauczyłam się, że całkowite odstawienie przeze mnie słodyczy kończy się tym, że w pewnym momencie mięknę i rzuca się na czekoladę w ilościach niezmierzonych, co nie przynosi niczego dobrego. Nie ma, więc sensu rezygnować całkowicie ze słodkich smaków. Staram się jednak by były to dużo sensowniejsze propozycje niosące ze sobą coś zdrowego a ni tylko puste kalorie. I tak zrodził się pomysł na dietetyczne ciasto marchewkowe bez dodatku mąki a za to z płatkami owsianymi i otrębami. Zrezygnowałam z cukru na rzecz miodu (cukier znajduje się tylko w kremie- następnym razem muszę pokombinować tak by również krem nie miał dodatku cukru) i ograniczyłam tłuszcz. Dorzuciłam do ciasta orzechy laskowe, które choć są kaloryczne to jedzone w sensowny sposób mogą nawet pomóc podczas diety. Moje ciasto ma dosyć specyficzną strukturę- jest grudkowate, trochę kojarzące się batonikami musli. Wszystko za sprawą marchewki, grubo mielonych płatków owsianych i orzechów. Nie zmienia to faktu, że jest naprawdę pyszne- mocno marchewkowe, wyraźnie czuć orzechową nutę. Z poniższych proporcji otrzymacie około 12-15 porcji, więc spokojnie możecie przygotować go z połowy składników, jeżeli nie macie w planach gości. 

Przepis na dietetyczne ciasto marchewkowe

Składniki na dużą blaszkę:

Ciasto:
900g marchewki
300g płatków owsianych (u mnie mix 250g płatków + 50 otrębów)
250 ml mleka (u mnie po połowie: kokosowe* i krowie)
6 jajek
4 łyżki miodu
4 łyżki oliwy
100g rodzynek
100g orzechów laskowych**
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka cynamonu,
½ łyżeczki imbiru***

Krem:
400g serka homogenizowanego waniliowego
3 łyżeczki żelatyny
3 łyżki mleka
Wiórki kokosowe

Przygotowanie:

Ciasto
1. Marchew obieramy i ścieramy na tarce o drobnych oczkach. Jeżeli macie np. odpowiednią nakładkę na maszynkę do mięsa lub pojemnik z ostrzem w kształcie litery s w zestawie z blenderem to zdecydowanie polecam. Usprawni wam to pracę.
2. Orzechy siekamy (lub znów używamy blendera)
3. Płatki owsiane mielimy na mąkę
4. Płatki, przeprawy, proszek do pieczenia, rodzynki, orzechy mieszamy razem, dodajemy marchewkę
5. Wszystkie mokre składniki mieszamy razem i dodajemy je do suchych składników
6.  Ciasto przelewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia
7. Ciasto pieczemy w 180° C przez 50-55 min

Krem
1. Żelatynę rozpuszczamy w mleku
2. Rozpuszczoną żelatynę przelewamy przez sitko i dodajemy do całego serka waniliowego

Kremem smarujemy wystudzone ciasto a następnie posypujemy wierzch wiórkami kokosowymi.

Uwagi
* około 50g wiórków kokosowych zalałam około 160 ml gorącej wody, po około 30 min całość zmiksowałam i dodałam do ciasta. Z wody powstaje wtedy coś na kształt mleka koksowego
** tutaj dobrze sprawdzą się także orzechy włoskie jednak to laskowe dodają ciekawego smaku całemu ciastu
***, jeżeli lubicie cynamon oraz imbir dodajcie ich 2x razy więcej, myślę, że fajnie sprawdzą się tutaj także przyprawy korzenne; w mojej wersji ciasto jest bardziej marchewkowo- orzechowe a nuta korzenna jest słabo wyczuwalna (nie wszyscy w moim domu za tym przepadają więc ograniczyłam użycie cynamonu w przepisie).

Smacznego!  

You Might Also Like

24 komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że kiedyś wypróbujesz :)

      Usuń
  2. Warto raz na dwa tygodnie, raz na miesiąc zrobić sobie taki dzień, kiedy można sobie pozwolić na wszystko. :)

    http://w-pogoni-za-idealem.blogspot.com/ - NOWY POST! (klik)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto. Kiedyś nie sądziłam, że to takie ważne ale inaczej bywa ciężko.

      Usuń
  3. Uwielbiam ciasto marchewkowe :) Idzie jesień będzie gościć na moim stole zaraz obok jabłecznika :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja następnym razem chyba postawię na jabłecznik bo właśnie narobiłaś mi na niego ochoty!

      Usuń
  4. Od wieków zbieram się do upieczenia ciasta marchewkowego :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda świetnie! Koniecznie będę musiała spróbować :) Mam nadzieję, że mi wyjdzie, mimo mojego braku zdolności kulinarnych ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinno, bardzo ciężko je zepsuć. Ciasto wychodzi dość niskie, nie musi wyrosnąć więc nie trzeba się o to martwić.

      Usuń
  6. raz robiłam ciasto marchewkowe i mi nie wyszło :P może dzięki Twojemu przepisowi się uda ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. Ja też! To jedno z moich ulubionych ciast :)

      Usuń
  8. Serio marchewkowe? Jak widziałam je na Twoim Instagramie, to myślałam, że jest na bazie dużej ilości karmelu ;D

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio nawet szukałam przepisu na ciasto marchewkowe bo chcę zrobić na weekend - skorzystam z przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. szkoda że beznadziejna ze mnie kucharka bo ciasto marchewkowe uwielbiam
    www.puffa.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Cudownie byłoby zjeść takie ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  12. ładnie wygląda, ale ta marchewka mnie jednak odrzuca, bardzo źle mi się kojarzy na słodko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlaczego? Przecież marchewka sama w sobie jest słodka :)

      Usuń